Back in Vietnam...last time in South East Asia - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lara - WaarBenJij.nu Back in Vietnam...last time in South East Asia - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lara - WaarBenJij.nu

Back in Vietnam...last time in South East Asia

Blijf op de hoogte en volg Lara

06 Juli 2013 | Vietnam, Hanoi

Mijn laatste reisverslag over de reis in Zuid Oost Azie! Hierna verkas ik naar Sri Lanka (oke dat is dan ook wel Azie, maar toch een beetje anders). Vietnam again!

Zondag 16 juni
Regeldag voor Ha Long Bay en Sapa. We zijn langs wat travelagents gegaan om te kijken hoe we het beste deze twee trips kunnen combineren en ook maar meteen geboekt! Morgen vertrekken we naar Ha Long Bay, 3 dagen en 2 nachten!

Maandag 17 juni
's Ochtends heb ik nog 'even' m'n ticket naar Sri Lanka geboekt want dat moest ook nog gebeuren en na het ontbijt zijn we opgehaald om naar Ha Long City te gaan. Vanaf hier zijn we met de boot gaan varen tussen de eilanden door die Ha Long Bay zo speciaal maken. Echt een hele mooie boot (met AC!) en een leuke kleine groep mensen. Na de lunch op de boot gaan we naar de 'surprise grot', een grot waar je voor allerlei soorten verrassingen komt te staan: het plafond lijkt op het 'zandrelief van een woestijn' (maar dan dus op z'n kop), er zijn stenen die nogal ehm...dubieuze vormen hebben, druipstenen, een zoetwatermeertje en een fantastisch uitzicht over Ha Long Bay! Hierna zijn we naar een strandje gegaan en hebben we eventjes wat gezwommen. Rond 6pm zijn we teruggegaan naar de boot en hebben we daar nog avondgegeten en op het zonnedek met z'n allen een wijntje gedronken. Een latertje werd het niet; om 9 uur lag ik op een van de bedjes op het zonnedek te slapen.

Dinsdag 18 juni
Ik was al vroeg wakker om de zonsopgang te bekijken, mooi!! We moesten sowieso al vroeg op om van boot te wisselen. Waarom weten we niet; beetje vreemd maar oke. Eenmaal op de andere boot hebben we daar nog in het zonnetje gelegen en zijn we naar een eiland gevaren waar we met de bus zijn opgehaald om naar het zuiden te rijden. Vanaf daar zijn we met een bootje naar Monkey-island gegaan om daar de dag door te brengen en er te slapen in de bungalows. We hebben niet echt veel meer gedaan behalven zonnen en kajakken (wat toch best wel vermoeiend kan zijn!) en tafeltennissen (tegen de gids, een schriele Vietnamees die de bijnaam 'Ladykiller' heeft...een twijfelachtige bijnaam).

Woensdag 19 juni
Na een ontbijtje zijn we weer teruggegaan naar Ha Long City en met de bus terug naar Hanoi. We waren rond 5 uur terug in Hanoi en toen moesten we meteen door om onze spullen te wisselen, douchen en avondeten want we werden om 8 uur weer opgehaald om naar het treinstation te gaan: door naar Sapa! De trein vertrok rond 9pm en was best prima: een coupe met 4 bedjes (alleen als de trein remde moest je wel uitkijken dat je niet uit je bed donderde) en zelfs nachtlampjes (joehoe!). Prima te doen dus!

Donderdag 20 juni
Na een lange treinrit en nog een uurtje bus waren we om 6am dan echt in Sapa. Hier werden we in een hotel gedropt waar we ons konden douchen en omkleden om vervolgens door een gids te worden opgehaald om de hike te gaan beginnen. We kregen echter in plaats van een korte hike (waar we om hadden gevraagd aangezien ik nog steeds blaren heb van Myanmar die zijn gaan ontsteken...net als al m'n muggenbulten weer en dus m'n sportschoenen niet aan kon) een lange hike. Oke dan maar de lange hike...maar de schoenen dan? Als antwoord kregen we dat we prachtige regenlaarzen konden huren en sokken konden kopen...fantastisch. Knalpaarse regenlaarzen en sokken die bij het kopen al half uit elkaar vielen! Oke. Op weg dan maar! We gingen met een vrouwtje mee dat uit een dorpje 13km verderop kwam. Met de auto hierheen? Nee joh, lopend elke dag, prima te doen! Respect!
Onderweg werden we vergezeld door een aantal vrouwtjes die uit hetzelfde dorp kwamen en die manden of kinderen op hun rug droegen en ons hielpen met gladde en steile stukken. Het had 's ochtends geregend en het was dus flink glad! De regenlaarzen waren dan wel super fashionable (kuch), maar profiel hadden ze niet. Het uitzicht maakte alles dubbel en dwars goed: valleien vol met groene rijstvelden, bergen omringd door wolken (soms liep je zelf door de wolken heen!), watervalletjes en kleine dorpjes! De eerste dag hebben we 12km gelopen (volgens de travelagent daar) maar volgens mij waren het er 9.
Tegen het eind van de middag kwamen we in het dorpje waar we onze homestay hadden. We hebben onze spullen weggelegd en zijn zelf nog wat rond gaan lopen en bij de enige bar terecht gekomen in het hele gebied: The One and Only Bar: Bamboo Bar! De eigenaar bleek Nederlands te zijn en we hebben er nog heel leuk mee zitten kletsen. Er is echt veel corruptie in Vietnam en de levenssituatie is niet altijd even best. Heel leerzaam.

Vrijdag 21 juni
Vandaag zijn we aan het laatste deel van de hike begonnen wat 8km zou moeten zijn maar ik denk dat het er minder waren want het ging best snel! Over een waterval, door een stuk bos waar slangen zaten (de begeleidsters raakten nogal in paniek toen ze een zwarte giftige slang zagen!), lastige paadjes waar je voetje voor voetje overheen moest omdat je anders naar beneden viel en wederom dorpjes. Rond 12 uur waren we bij onze eindbestemming waar we lunch kregen en alle verkopers op ons afstormden. Het waren vooral kindjes die armbandjes verkochten, een constant 'gehum' klonk om je heen: 'you buy somethiiiiiiiiiiiinggg for meeeeeeeeeee'. De 'for me' was vooral een beetje fout. Rond 2pm zijn we door de bus opgehaald en zijn we teruggegaan naar het hotel waar we konden douchen en diner kregen voordat we rond half 6 werden opgehaald om terug naar het treinstation te gaan. Rond 9pm vertrok de trein terug naar Hanoi.

Zaterdag 22 juni
Vroeg in de ochtend waren we terug in Hanoi en hebben we een taxi teruggenomen naar het hostel. De taxichauffeur vroeg ons hoe hij moest rijden...
's Ochtends in Hanoi is iedereen actief: badmintonnen, voetballen, yoga en dansen zijn de dagelijkse routine om de dag goed te beginnen. Om 1pm konden we weer inchecken en we hebben niet heel veel gedaan. 's Avonds ben ik met 2 Nederlandse meiden en 3 Duitse jongens gaan stappen in Hanoi. Eerst naar een barretje waar je naar boven kon om uit te kijken over het beneden gedeelte, hoewel je dan wel met je hoofd tegen het plafond geplakt zat. Rond een uur of 11 kwam de politie en moesten alle barretjes dicht. Binnen 5 minuten was dan ook alles gesloten! We zijn naar een min of meer clandestine club gegaan aan de rand van Hanoi waarbij je eerst over de snelweg moest lopen om er te komen. Het bleek meer een betonnen vierkant te zijn met een opening waar muziek werd gedraaid en het zo warm was dat je snel weer naar buiten rende omdat het net een sauna was. Maar wel heel leuk!

Zondag 23 juni
Vandaag hebben we niet veel gedaan, het regent (we hebben geluk gehad want nadat we terugkwamen uit Sapa kwam er een tropische storm en zijn alle tours naar Ha Long Bay en Sapa afgelast!). Tegen de avond zijn we een stuk gaan wandelen en als 'laatste avondmaal' samen zijn we naar een sushibar gegaan.

Maandag 24 juni
Uitslapen en we hebben onze nagels laten doen (ik voel me eindelijk weer mens). Rond half 4 zijn we naar het busstation gelopen en is Lai naar het vliegveld gegaan. Heel vreemd om alleen te zijn! 's Avonds een beetje met wat mensen zitten kletsen, skypen en vroeg naar bed want morgen vertrek ik richting Sri Lanka!

Dinsdag 25 juni
Om half 10 heb ik m'n biezen gepakt en ben ik naar het vliegveld gegaan! Hier vloog ik om half 1pm naar Kuala Lumpur waar ik een overstap had van ongeveer 3 uur en vervolgens ben ik naar Male gevlogen waar ik nog een overstap had van 5 uur. Hierna had ik dan m'n laatste vlucht naar Colombo. In Male lag ik een beetje op een bankje te dutten (als een echte zwerver) en toen riepen ze ineens om: 'Miss Lara Brant, could you please come to the counter'. Ik schrok op! Heb ik m'n vlucht gemist? Nee hoor, ze wilden alleen eventjes laten weten dat m'n tas veilig was overgebracht. Bedankt voor de hartverzakking!

• 06 Juli 2013 - 13:21

Suzanne:

Hee Lara, klinkt echt geweldig!!
    Jij komt helemaal wereldwijs terug :)

Groetjes uit het saaie Tilburg

• 07 Juli 2013 - 19:39

Kim & Marco:

Je maakt wat mee zo in een week! :-)

Je regenlaarzen zijn echt briljant, very fashionable! Whahaha! Jammer dat je ze alleen kon huren... We weten nu wel gelijk een welcome-home-Lara-present! ;-)

Geniet van de (paar) dagen die je nog hebt om alles te bekijken daar en van de prachtige uitzichten natuurlijk en we zien je snel weer!

Liefs vanuit een zonovergoten Roosendaal, waar het ein-de-lijk een paar dagen mooi weer is!

Xxxx