Bali! - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Lara - WaarBenJij.nu Bali! - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Lara - WaarBenJij.nu

Bali!

Blijf op de hoogte en volg Lara

10 Maart 2013 | Indonesië, Sanur

Eindelijk dan het verslag over de reis naar Bali! Het duurt eventjes maar dat is de schuld van papers waar ik nu echt aan begonnen ben...ja ik doe wel iets voor school, jullie krijgen er alleen niet zoveel van mee want dat is alleen maar saai om te lezen ;)

Zondagochtend 24 februari
We zijn heel vroeg hebben we afgesproken om met de taxi opgehaald te worden en vervolgens naar het vliegveld te vertrekken. Een 'heerlijk' ontbijt bij de Burger King gehaald en we konden op weg! De vlucht was rustig en om 12 uur waren we er ongeveer. Meteen op het vliegveld werd al duidelijk dat de cultuur er diep in zit en dat zie je overal, beeldjes, schilderijen en de mensen. Na ons visum gehaald te hebben werden we opgehaald en naar onze villa (ja, inderdaad, villa) gebracht waar we uit pure waanzin maar meteen in het zwembad zijn gesprongen en ook op de bedden zijn gaan springen die een heel stuk beter liggen dan de bedjes hier in de UTown. Kortom: de villa was fantastisch met een openlucht badkamer per slaapkamer hoewel dat wel eventjes wennen is in het begin...afijn, vandaag hebben we niet veel gedaan behalve een beetje zwemmen, genieten en zonnen. 's Avonds zijn we Sanur ingegaan, het dorpje waar we verbleven, we zijn via het strand gelopen waar je langs enorme resorts loopt met ontzettend grote zwembaden en een hele hoop luxe en cocktails waar als student zijnde je haren van overeind gaan staan. Nadat we wat hadden rondgelopen zijn we bij een leuk restaurantje gaan zitten om een echt Balinees diner voorgeschoteld te krijgen (met sateh!).

Maandag 25 februari
Na een goede nachtrust zijn we op tijd opgestaan. Onze schoonmaakster maakt ontbijt voor ons (joepie!) met brood! Na een babbeltje met onze 'huisbaas' hebben we besloten een taxi te huren voor de hele dag zodat we overal heen konden. Vandaag hebben we de zuid-west kust van Bali bekeken waar we eerst wat door een dorpje hebben gelopen (Seminyak) en daarna zijn we naar Legian gereden en de memorial bekeken die is opgericht na de bomaanslag in Bali in 2002. Hierna heeft onze taxichauffeur ons naar een Chinees zeevoedselrestaurant gebracht. Gezellig zag het er niet uit, maar het eten was des te beter!
Hierna zijn we naar Pedang Pedang Beach gegaan, waar een deel van de film Eat, Pray, Love is opgenomen. Helaas was de wind te sterk om te kunnen gaan zwemmen. Onderweg naar het strand moesten we naar beneden via trappen waar aapjes rondliepen en letterlijk rondhingen als hangjeugd (zie foto). Hierna zijn we naar de Pura Uluwatu tempel gegaan waar veel brutale apen rondlopen die alles jatten wat ze maar kunnen vinden (zonnebrillen, flesjes water, alles werd zonder pardon afgepakt). Na rondgelopen te hebben in de tempel hebben we daar een Kecak dance gezien, 70 mannen maken een uur lang muziek door gekke melodieën door elkaar te zingen en in het midden van hun kring speelt zich een verhaal af met dansers in schitterende kostuums. Hierna zijn we teruggereden naar de villa, nog even gezwommen en geprobeerd wat te slapen voor de korte tijd die we hadden want morgen moeten we er vroeg uit!

Dinsdag 26 februari
Ik hou niet van snoozen...maar wel om half 2 's nachts/'s ochtends. Om 2 uur werden we opgehaald om naar de voet van Mount Batur te rijden, een vulkaan (niet actief). Onderweg naar de vulkaan kregen we een indruk van het 'echte' leven in Bali omdat we door kleine dorpjes reden (veel straathonden). Bij de berg kregen we water en een zaklamp omdat het nog donker was toen we vertrokken. Doel van de trip: zonsopgang zien vanaf de vulkaan, de zon zou vanachter een andere vulkaan te voorschijn komen wat een schitterend uitzicht zou geven.
De vulkaan is om precies te zijn 1717m hoog en rond half 6 stonden we boven. In een hutje zijn we gaan opwarmen want het was ijskoud en er was veel wind. Nadat we daar een heerlijk ontbijt hebben gehad (bananensandwich!) zijn we op de zonsopgang gaan wachten...en wachten...en wachten...het was bewolkt...ondanks dat toch een mooi uitzicht en mooie kleuren in de lucht :) Nadat we de krater bekeken hebben (die dicht is, er komt nog wel rook uit die heerlijk warm is en waar je eieren in kunt koken), zijn we naar beneden geklauterd met de nodige uitglijders maar een fenomenaal uitzicht over het meer en de andere vulkaan. Eenmaal beneden (rond een uur of 8) zijn we weer opgehaald en bij een restaurant gedropt waar we schitterend uitzicht hadden over beide vulkanen en het meer. Hier hebben we ons omgekleed om vervolgens te beginnen met een fietstocht van 25km door de rijstvelden en dorpjes en als echte Nederlander moet je toch wel op een fiets hebben gezeten als die je wordt aangeboden. Onderweg zijn we gestopt bij een aantal bezienswaardigheden: een Balinees huis, een enorme boom (voor de mensen die Avatar hebben gezien: die enorme boom; tree of souls, is op zo'n boom geïnspireerd), een spin die ik heb vastgehouden, en een koffieplaats waar ze koffie maken en ook de beroemde luwakkoffie, oftewel de 'cat-poo-chino, deze hebben we dan natuurlijk ook geprobeerd.
Bali heeft schitterende natuur en het is helemaal mooi om er dwars doorheen te fietsen, het is fascinerend om te zien hoe de cultuur er zo diep in zit, dat toeristen er (gelukkig!) relatief weinig invloed op hebben in de wat meer afgelegen plekken. Rond half 2 kwamen we bij het eindpunt aan en kregen we een Balinees buffet. Nadat we daar hadden gegeten zijn we teruggebracht naar de villa en daar rustig aan gedaan.

Woensdag 27 februari
Om half 9 zijn we opgehaald om naar de haven te gaan en van daar uit naar Lembongan Island te gaan met de speedboot (25 minuutjes). Van hier zijn we met een ander bootje naar de plekken gegaan waar we uiteindelijk gingen snorkelen/duiken. Het snorkelen was schitterend, veel koraal, enorme felblauwe zeesterren, groene koraalplateaus en we hebben een enorme waterslang gezien, papagaaivissen, Nemo. Na een klein uurtje gingen we uit het water en kregen we lunch om vervolgens verder te varen naar het volgende punt. We merkten echter al dat het weer was omgeslagen: er stond een sterke stroming en het water was koud. Ook deze keer was het wel heel erg mooi en konden we de vissen eten geven waardoro ze erg dichtbij kwamen. Rond 2 uur zijn we teruggegaan en zijn we bij de beroemde tent 'Scoobidoo' gaan zitten om daar te wachten op de boot. Daar heb ik de welverdiende bijnaam 'Lobster' gekregen: de enkellaarsjes die ik aanhad voor m'n flippers waren na het uittrekken heel goed te zien omdat m'n kuiten zo verbrand waren en het insmeren had niet bijster veel zin gehad.
De terugweg was een stuk ruiger dan de heenweg: de boot was meer onder water dan op het water en werd alle kanten opgeslagen door de golven. We hebben er dan ook 45 min over gedaan in plaats van 25. Eenmaal terug in de villa hebben we ons snel opgefrist en zijn we naar Kuta gereden om daar wat biertjes te drinken en te gaan stappen.

Donderdag 28 februari
We hebben een rustige dag gehad en niet veel meer gedaan dan zwemmen, boekje lezen en vooral uit de zon gebleven vanwege verbrandheid. Tegen de namiddag zag je iedereen op random plaatsen door heel de villa verspreid liggen slapen vanwege de vermoeidheid. Tegen de avond zijn we naar Kuta gegaan en hebben we daar nog eventjes wat gedronken en op tijd terug naar de villa gegaan.

Vrijdag 1 maart
We hebben weer een taxi gehuurd en deze keer rijden we naar de noord-oost kant van het eiland en onderweg hebben we een aantal tempels aangedaan waar we verhalen hoorden van de gidsen over de religie en de cultuur. Het was schitterend om te zien en de rituelen waren fascinerend. Ook zijn we naar een strand gereden waar het zand zwart was! Heel vreemd! We hebben geluncht in een restaurantje waar we uitkeken op de rijstvelden. Tegen de avond zijn we naar Ubud gegaan waar we hebben rondgewandeld en wat souvenirtjes hebben gekocht. Daarna zijn we naar de villa gereden en hebben we onze spullen ingepakt.

Zaterdag 2 maart
Om half 5 zijn we vertrokken richting het vliegveld, na een rustige vlucht stond ik om 9 uur al weer in m'n kamer.

Voor de stranden kun je beter naar omliggende eilanden gaan, maar voor cultuur en natuur is Bali fenomenaal. De mensen zijn enorm vriendelijk en de omgeving voelt heel veilig aan.

• 11 Maart 2013 - 19:54

Ineke Hogeweg:

Lieve Lara,
    Als schoolfrik moet ik constateren, dat 30 februari nog nooit heeft bestaan, en dat je ook niet naar beneden kunt klauteren. dat lijkt me erg lastig.Maar wat doet het er toe? Jij hebt weer zo veel beleefd.
    Hoe voelde dat om als kreeft door het leven te gaan?
    Het lijkt me geweldig om met de fiets door Bali te gaan. Proberen wij ook te doen.
    Wij hebben vanmiddag ons laatste hotel geboekt; jawel, op Bali in Sanur. Het hotel waar jullie waren,zit tjokvol omstreeks de tijd dat wij er zijn.
    We gaan ook nog 4 dagen naar Ubud.
    Vanmiddag ook de binnenlandse vluchten geboekt. Het gaat menens worden.
    Volgende week naar de ambassade, omdat wij langer dan 30 dagen gaan.
    Was het eten op Bali ook lekker? Misschien eten wij wel in dezelfde eettentjes als jij.
    Met welke maatschappij heb jij gevlogen?

liefs, Ineke

• 11 Maart 2013 - 20:28

Kim En Marco:

Helaas had februari dit jaar zelfs geen 29 dagen... Zo zie je maar weer, wij nederlanders leven hier veel te veel op uur en tijd, hahaha!! En wij denken dat je ook gewoon tijd te kort komt als je niet gewoon 2 dagen extra rekent ;-)

Maareh... Die spinnenpraktijken wel daar laten hoor! Gadver wat een vies beest! (Marco vind m natuurlijk wel mooi eej) Onkie en donkie zijn al apart genoeg (en al 17 cm groot!)

Veel plezier weer!!!

Dikke kus,

Kim & Marco

• 24 Maart 2013 - 21:03

Christian:

Mooi verslag! Maar die spin mag je inderdaad wel daar laten ;-).

Have fun!