Verjaardag en Pulau Tioman! - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Lara - WaarBenJij.nu Verjaardag en Pulau Tioman! - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Lara - WaarBenJij.nu

Verjaardag en Pulau Tioman!

Blijf op de hoogte en volg Lara

29 April 2013 | Maleisië, Pulau Tioman

Woensdag 17 april
Vandaag heb ik m’n laatste les hier in Singapore gehad! Dat moest gevierd worden en daarom ben ik met Lai Yu ’s avonds de stad in gegaan om nog wat sightseeing te doen. We zijn eerst naar Gardens by the Bay gegaan, waar ’s avonds een mooie lichtshow is. Hierna zijn we een drankje gaan doen bij Ku De Ta en naar Clarke Quay gelopen waar we nog even zijn gaan stappen =)

Vrijdag 19 april
JARIG! M’n eerste verjaardag in het buitenland! Casper, Lai Yu en ik zijn ’s ochtends vroeg naar het waterpretpark gegaan op Sentosa. Je zou toch denken dat als je hier in de rimboe zit, dat het weer dan wel meewerkt, maar nee hoor; ook hier in Singapore had ik op m’n verjaardag regen :P maargoed dat is dan ook weer niet zo heel erg als je in een waterpark zit. ’s Middags zijn we teruggegaan en tegen de avond zijn we met een hele groep eerst bij Lau Pa Sat gaan eten, waarna we met z’n allen naar 1Altitude zijn gegaan om daar verder te feesten. En feesten hebben we gedaan! Al met al was het een fantastische dag en avond, je viert ten slotte niet elk jaar je verjaardag op de hoogste openluchtbar ter wereld ;)

Zaterdag 20 april – Dinsdag 23 april
Ik verveel me…veel mensen zijn al naar huis en veel hebben er tentamens en moeten studeren…dus heb ik maar besloten om een tripje te gaan maken: Pulau Tioman, Maleisië!

Woensdag 24 april
Veel te vroeg moet ik m’n bed uit (half 5) om naar de bushalte te gaan om vanuit daar naar Mersing in Maleisië te vertrekken. Op de bushalte ontmoet ik een Duitse jongen (Alex) die er al net zo slaperig als ik uit ziet en na wat gekletst te hebben blijkt dat hij ook naar Tioman gaat. Omdat we beiden niet weten waar we de tickets moeten ophalen lopen we maar wat rond totdat blijkt dat de travelagent gewoon om de hoek zit.
Om 6:30 zijn we vertrokken en in de bus raken we aan de praat met een Frans meisje (Marilou) dat ook richting Tioman gaat. In Mersing pakken we om 11 uur de ferry naar Tioman. De ferry doet er 2 uur over, maar hoe dichter je bij Pulau Tioman komt, hoe meer er te zien is: witte stranden, palmbomen, blauwe heldere zee en heel veel bomen. Met dit uitzicht in m’n achterhoofd opgeslagen besluit ik dat dit tripje absoluut geen slecht idee is geweest en dat ik me hier vast wel kan vermaken, al is het alleen maar met kokosnoten zoeken. We besluiten om met z’n 3en naar Air Batang, oftewel ABC genoemd. Eenmaal daar aangekomen hebben we via de Lonely Planet (reisgids) een plaats gevonden om te verblijven: my friend place. We krijgen een klein chaletje toegewezen waar we met z’n 3en kunnen verblijven voor 55RM per nacht, dit is omgerekend nog geen 5 euro per persoon per nacht. Er is geen wifi, maar dat is hier niet nodig We gaan naar het strand om daar in de middag te chillen en op de terugweg vinden we een leuke bar: A Peace Place. Een rasechte reggae-dreadlock-bar waar ze idem muziek hebben en als klap op de vuurpijl: happy hour! We storten ons neer op de stoeltjes die uitkijken op de zee en kijken naar de zonsondergang met een glaasje rum-mango die dan toch wel erg goed smaakt.

Donderdag 25 april
We gaan vandaag een jungle trek doen! Deze gaat vanuit Tekek naar Juara (dus van de ene kant naar de andere kant van het eiland). Als echte Robinson Crusoes vertrekken we eerst vanuit Air Batang naar Tekek (ongeveer een half uur) en vanuit Tekek beginnen we onze trip richting Juara. Het is een trip van 7 km en duurt tussen de 2 en 2,5 uur, waarvan 1 uur opwaarts en de rest downhill. Het is geen moeilijke trek en het ruikt er echt naar oerwoud! Ik waan me helemaal in Jungle Book als ik ineens gegil hoor en de andere 2 zie wijzen op iets op de grond. Het blijkt een enorme python te zijn van 4 meter lang. Nadat de python een stukje verder is geglibberd zetten wij ook onze trip voort en marcheren we verder. De natuur is schitterend en de bomen zijn echt enorm, het is leuk om zo door de jungle te lopen. We komen wat vreemde dingen tegen, zoals een bord dat aangeeft dat we een kruising naderen…we zijn er nooit achter gekomen wat voor kruising er nou aankwam.
Na een uur merken we dat we inderdaad weer bergafwaarts gaan en zo lopen we nog even door naar Juara waar we moe maar voldaan op het strand ploffen en eventjes genieten van een eveneens wit strand en de zee. Omdat Maleisië een islamitisch land is, kan en mag er niet overal op Pulau Tioman alcohol gedronken worden (er staan 6 stokslagen voor mocht een restaurant/bar met islamitische eigenaar dat wel doen!), hierdoor kan in Juara onze dorst naar bier niet gelest worden en daarom pakken we de taxi terug naar Tekek. Pulau Tioman is een apart eiland, er is niet echt een weg, behalve van de ‘hoofdstad’ Tekek naar Juara, maar dat kun je niet bepaald een weg noemen gezien de hoeveelheid gaten in de weg groter is dan het wegdek zelf. Er zijn wel kleine paadjes die van ‘dorpje’ naar dorpje leiden en waarbij je soms een stuk door de jungle moet gaan om er te komen maar dat vind ik hier wel heel erg toepasselijk.
Marilou en Alex gaan nog met een scooter richting het zuiden van het eiland om aapjes te zien en ik besluit om terug te gaan naar de chalet om in Air Batang nog wat rond te lopen en wat te lezen bij de bar. Bij de bar ontmoet ik George, een grote Zuid Afrikaan die, heel toevallig, de regie doet van de Nederlands-Belgische versie van Expeditie Robinson die dus (zoals hij vertelde) op het eiland tegenover Pulau Tioman wordt opgenomen (na enige research blijkt dit inderdaad te kloppen), na hierover gekletst te hebben komen Marilou en Alex terug en bestellen we barbecue vis; die vers is gevangen en voor je neus in plakken wordt gesneden en op de barbecue wordt geschoven. Heerlijk!
De muggen zijn wel verschrikkelijk, na een avondje buiten zit ik helemaal onder; hoe vaak ik de muggenspray ook op doe!

Vrijdag 26 april
Aapjes! Er zitten overal aapjes bij de chalets! Ze scheuren alle plastic zakken open die er bij de deuren hangen op zoek naar eten! Met een hoop kabaal vechten ze elkaar het kot uit als Marilou wat pinda's naar ze gooit.
Voor vandaag hadden we een snorkeltrip geboekt, helaas heeft het vannacht geonweerd en regent het nog steeds waardoor de zee minder helder is en er grotere golven zijn. We cancelen de snorkeltrip en luieren een beetje bij de chalet. In de middag klaart het wat op en huren we zelf maar een snorkelset om bij ons in de buurt te gaan snorkelen. Dit valt bepaald niet tegen! Zodra we ons hoofd onder water steken zien we schitterend koraal in alle kleuren van de regenboog en we zien veel visjes (ook Nemo!) die om ons heen zwemmen. Er zijn helaas wel veel zee-egels waarvoor je goed moet oppassen wanneer je je voeten op de bodem wil zetten.
’s Avonds gaan we naar de bar waar we nog wat drankjes doen voordat we pizza gaan eten bij de Sunset bar (je kunt je niet voorstellen hoe goed de eerste pizza in 4 maanden smaakt na al die rijst!) en een diepgaande discussie krijgen met een groep jongeren over Azie, ontwikkeling en cultuur die onbeantwoord maar wel interessant is. Door al het praten hebben we natuurlijk dorst gekregen en daarom gaan we terug naar de andere bar waar we meteen in een grote groep belanden waar gitaar wordt gespeeld en gezongen. Al met al een mooie afsluiting van een schitterende trip!

Zaterdag 27 april
Vanochtend om 8 uur vertrokken, de ferry had vertraging en daarom mis ik mijn bus naar Johor Bahru (het stuk tussen Maleisië en Singapore) maar dat deert niet. Marilou is op Pulau Tioman gebleven en daarom zijn Alex (die naar Kuala Lumpur doorgaat) en ik richting Mersing gegaan waarna onze bussen naar de bestemmingen vertrokken. Rond 6 uur ben ik weer thuis op m’n kamer.


Wat heb ik geleerd van deze trip:
-alleen reizen is absoluut niet erg, het is juist heel leuk!
-vind een fatsoenlijk systeem om je backpack in te pakken voordat het een zooi wordt
-koop betere anti-muggenspray!



  • 29 April 2013 - 13:09

    Emm:

    Supersupersuper gaaf! Bizar dat de periode van exchange nu voorbij is en het rondreizen is begonnen! ben benieuwd wat voor paradijselijke dingen je gaat zien :D

  • 01 Mei 2013 - 13:26

    Kim & Marco:

    Ha die Lara!

    Echt gaaf hoe je je daar vermaakt! "Ach ik verveel me, laat ik een reisje naar Maleisië boeken en wel zien waar ik terecht kom." Echt heel stoer van je! Jij liever als ik!
    Jij komt straks terug naar Nederland en kan met recht zeggen "I've had the time of my life"

    Ik begin je ondertussen wel heel erg te missen hoor, dus niet te lang gaan rondreizen eej! :-)

    Dikke kus

    Kim (en natuurlijk ook van Marco)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lara

Actief sinds 09 Nov. 2012
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 15532

Voorgaande reizen:

28 September 2015 - 22 Oktober 2015

25 days of Nicaragua

06 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Studeren in Singapore

Landen bezocht: