Byebye Singapore; hello Vietnam!! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Lara - WaarBenJij.nu Byebye Singapore; hello Vietnam!! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Lara - WaarBenJij.nu

Byebye Singapore; hello Vietnam!!

Blijf op de hoogte en volg Lara

06 Mei 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na 4 maanden in Singapore is het dan toch echt zo ver; de grote reis gaat eindelijk beginnen! Samen met Casper en Lai Yu ga ik Zuid Oost Azie verkennen!
De laatste dagen in Singapore waren behoorlijk hectisch, spullen met het schip naar huis laten sturen vanuit Maleisie (en nee dat is dan weer geen leuk tripje), kamer opruimen, schoonmaken, spullen recyclen en natuurlijk afscheid nemen van de mensen die ik hier heb leren kennen; hoewel ik sommige misschien/waarschijnlijk nog wel zal zien tegen het eind van de zomer :)

Vrijdag 3 mei
Nadat ik m'n laatste spullen heb ingepakt, opgeruimd of heb weggegooid begint het echt: Het leven uit een backpack voor 2 maanden begint en vanaf vandaag ben ik dakloos en mijn huis zal het hostel zijn waar ik dan verblijf. Of in het ergste geval een brug. Nee hoor grapje. We hebben een prima hostel geboekt in Ho Chi Minh City, Vietnam voor de eerste paar dagen.
Om 10:45 vertrokken we vanaf UTown naar het vliegveld en rond 1:45pm vlogen we naar Ho Chi Minh (wat maar 1,5 uur vliegen is). Op het vliegveld moesten we ons visum gaan halen waar meteen wat onduideiljkheid ontstond; de pinautomaat deed het niet en we moesten in USD of Vietnamese Dong betalen maar er was nergens een exchange automaat. Casper mocht van de douane buiten het vliegveld gaan pinnen zodat we even later (met visum) in een taxi naar ons hostel zaten.
Ho Chi Minh city is hectisch, maf en dru. Overal rijden scooters (er wonen 10 miljoen mensen in Ho Chi Minh en er zijn 5 miljoen scooters) en toeterende autos (minder dan scooters want er zit 300% belasting op!). Op de scooters proppen ze dan trouwens ook het liefst nog zoveel mogelijk mensen zodat het een grappig maar toch doodeng gezicht is als je een man en een vrouw op een scooters ziet zitten met hun kinderen ertussenin en eentje nog voorop op een losstaand stoeltje.
Eenmaal bij het hostel aangekomen blijkt deze meer dan aan de verwachtingen te voldoen, ruime kamer, prima bedden en een eigen badkamer. Een fantastische Vietnamese eigenaar die alles heel fabulous behandelt is het helemaal af.
Nadat we onze spullen hebben weggelegd gaan we even rondlopen. Zebrapaden zijn maar iets relatiefs hier, zonder angst of twijfel moet je doorlopen en vooral niet om je heen kijken want dan heb je de kans dat je in schok raakt omdat er zo ongeveer 300 scooters van beide kanten op je af komen rijden. Nadat we bij de dagmarkt zijn gaan kijken gaan we bij een klein restaurantje wat eten waarbij de eigenares heel vriendelijk en enthousiast ons helpt en omdat we geen idee hebben wat we eigenlijk willen stelt ze voor dat ze een verrassingsmenu zal samenstellen. Heerlijk! Voor nog geen 4 euro pp hebben we fantastisch gegeten. Met echte Vietnamese loempia's trouwens :P
Hierna zijn we nog eventjes naar de nachtmarkt gegaan die ook erg leuk is om te bekijken en heel hectisch.

Zaterdag 4 mei
Vandaag doen we een dagje Ho Chi Minh City. We staan relatief vroeg op en na een ontbijtje in het hostel gaan we op pad naar het War Museum. We zijn niet echt opgegroeid met de Vietnam oorlog en de echte impact van die oorlog is me ontschoten tot op het moment dat ik dat museum in ging. De meest verschrikkelijke foto's en verhalen zijn daar afgebeeld en verteld. Het is ondenkbaar dat zoiets dan ook echt is gebeurd. Ook het feit dat er veel mensen hier op straat gehandicapt zijn (zowel geestelijk als lichamelijk) wordt verklaard door het gebruik van 'Agent Orange' door de USA. Natuurlijk is het in dit museum allemaal van een kant belicht, en er zal vast een andere kant zijn, maar toch krijg ik een nog groter ongenoegen over de US dan ik al had. Nadat we uit het museum zijn we dan ook allemaal een beetje ontdaan en ik een beetje in schok en we moesten uitblazen in een juicebar om bij te komen.
Hierna zijn we langs het Reunification Palace gelopen en naar de Notre Dame gegaan en naar het postkantoor (die heel groot is). Tegen een uur of 3 zijn we terug naar het hostel gelopen waar we eventjes ons hebben opgefrist en zijn we 's avonds op de nightmarket gaan eten: enorme bbq's worden binnen een kwartier opgezet en we bestellen vis en garnalen. Als beesten vallen we aan en we laten niets van die vis over; zo fantastisch.
Met een voldaan gevoel gaan we nog eventjes wat souvenirtjes kopen en terug naar het hostel.

Zaterdag 5 mei
We zijn vroeg opgestaan omdat we vandaag naar de Kao Dai Tempel gaan en daarna naar de Cu Chi tunnels, waar de Vietcong tegen de Amerikanen hebben gevochten (en andersom).
De Kao Dai tempel is an sich niet zo ver rijden, ware het niet dat Ho Chi Minh vol staat. Er is geen ontkomen aan alle scooters die er rijden en dat vertraagt de rit behoorlijk. Na ongeveer 2,5 uur zijn we bij de Kao Dai Tempel waar we een mooie dienst mee mogen kijken vanaf de 2e verdieping. Het gaat hier om een dienst met mengeling van geloven: thaoisme, islam, christendom etc. Het kan dus wel! Heel mooi!

Na een korte lunch zijn we doorgereden naar de tunnels in Cu Chi. Ik ben niet bang voor slangen, spinnen, ratten of liften ofzo maar tunnels vind ik verschrikkelijk. Een mooie kans om m'n angst te overkomen.
De tunnels zijn echt heel klein, een gat in de grond waar een dekseltje opgaat is alles wat er is en als dat bedekt wordt met bladeren zie je er helemaal niets van. Ik heb zo'n originele tunnel geprobeerd en het is echt 2 a 3 minuten op de grond tijgeren en hopen dat je ooit het licht weer zult zien, vooruit is de enige weg die er is.
Ze hebben er een heel park omheen gebouwd met alle uitleg die erbij hoort. Zo laten ze ook de vallen zien die de Vietcong voor de Amerikaanse soldaten hebben gezet die niet bepaald vriendelijk waren. In elke val komen er wel een paar scherpe lange spijkers aan te pas die door verschillende lichaamsdelen heen moeten. Ik vraag me gewoon af waarom mensen het bedenken om elkaar dat aan te doen...
Na nog wat informatie gekregen te hebben en een tropische regen cadeau, zijn we met de bus teruggegaan en rond een uur of 8 gingen we wat eten. 's Avonds hebben Casper en ik nog eventjes wat gedronken en Sisha gedaan bij een tentje.

Maandag 6 mei
Zometeen vertrekken we naar Cambodja met de bus Phnom Penh is onze eerste bestemming waar we vanavond rond een uur of 6 hopen aan te komen.

• 06 Mei 2013 - 09:15

Janice:

Hey Lara!

Wat een wereldreis!

Ik geloof gelijk dat het heel bijzonder is om zulke dingen echt te zien, en echt te zijn op plaatsen waar het allemaal gebeurd is. Hier voelen zulke zaken toch een beetje als de´ver-van-je-bedshow´. (fout natuurlijk maar het is vaak wel zo).

Alvast veel plezier vandaag,

• 06 Mei 2013 - 10:00

Ineke Hogeweg:

Lieve Lara,

Wat ben je toch ondernemend! Ik van het helemaal geweldig wat je doet! dat van die scooters herkennen wij helemaa. Wij hebben gezien, dat papa, mama en 3 kindertjes op een scooter zaten en een plezier dat die kinderen hadden! En wat te denken van de busreis van 10 uur, waarbij kinderen geen kik geven.
    Ben jij overigens al eens ziek geworden van het eten? Bij ons gaatdat tot nu toe goed. Vanmiddag worden wij naar het vliegveld van Surabaya gebracht om vannacht naar Nieuw Guinea te vliegen.
    Vanmorgen naarde Bromo vulkaan geweest. Om 24.00 uur (plaatselijke tijd) opgehaald om daarna de zonsopgang mee te maken bij de vulkaan. Heel indrukwekkend.
    Lieverd, pas goed op je zelf; blijf mijn schone dochter!

Liefs, Inekel

• 06 Mei 2013 - 10:46

Christian:

Lara!

Wat een reis en wat een verhalen. Veel succes en geniet ervan!

Marco en Christian

• 06 Mei 2013 - 11:07

Suzanne:

awesome laar!

• 06 Mei 2013 - 15:52

Kim En Marco:

Lara de Wereldreiziger!

Weer een nieuw avontuur, new places to go and new people to see. Wij twijfelen er geen moment aan dat dit helemaal jouw ding is en dat je het enorm naar je zin zal hebben, ook al leef je uit een backpack! ;-)

Pas goed op jezelf maar bovenal... geniet ervan!

Liefs van ons